[designpanel] Nieuwe logo Eredivisie door Dog and Pony
- Design
- 2 sep 2017 @ 17:47
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Visual idDesignpanel
- 2 sep 2017 @ 17:47
- Nanny Kuilboer
Dog and Pony heeft de nieuwe visuele identiteit van de Eredivisie ontworpen. Het logo moet op termijn ook gebruikt kunnen worden zonder de naam en geschikt zijn voor statische en dynamische toepassingen, goed te animeren voor tv en video en combineerbaar met het logo van de clubs en sponsoren. Pol van Haren, founder/partner van Dog and Pony: ‘Bij de ontwikkeling van een nieuwe visuele identiteit zijn we uitgegaan van de belangrijkste kernwaarden van de Eredivisie, te weten topsport, talent, verbindend en Nederlands.’ Dit logo ligt ons panel na aan het hart en dat blijkt uit een aantal reacties. Naar aanleiding van de beoordelingen vroegen we Dog and Pony zelf ook te reageren.
M A R K E T E E R S
Karlijne Bos, sr. marketeer: Nu ben ik geen voetbalkenner, maar ik zie geen directe link met voetbal? De dynamiek snap ik nog, maar het had voor mij net zo goed een logo van een energiemaatschappij kunnen zijn. Jammer, want zonder de tekst ‘Eredivisie’ ben ik de context en betekenis volledig kwijt. Compact is het logo zeker, strak kun je het ook noemen, maar wat vertelt dit logo ons? Het is weinig inspirerend en zegt helaas niets over de vernieuwde positionering van de Eredivisie.
3
Marc van Eck, partner Business Openers: De bal is rond. Uiteraard is het nieuwe logo van de Eredivisie een cirkel met daarin de letter e. Schuin doorsneden om beweging te simuleren en makkelijk met twee kleuren te kunnen werken. Het woord Eredivisie kan er onder gezet worden, of erboven in de kromming van de cirkel of gewoon weggelaten. Als het zo simpel was, dan kan iedereen toch een logo maken. Ja, zo simpel is het en daarom verdient dit logo een dikke 10. Ik kan me het oude logo al niet meer herinneren. Ik kan niet wachten tot de eredivisie weer begint.
10
Henry van der Zeeuw, Henry van der Zeeuw Management: Eindelijk iets wat met voetbal te maken heeft en ook al ben ik geen hele grote voetbalfan, de mannelijkheid borrelt op nu ik ook een soort van voetbalmening mag vormen. Het oude logo ken ik, een sterk iconisch logo, dat kracht en historie uitstraalt. Vol van verwachting open ik het mapje met bestanden van de redactie en ... ‘dit meen je niet’ zeg ik hardop! Hoe kun je nou zo'n tijdsgebonden nietszeggend logo maken voor dit merk? Het is niets meer dan een beetje de stijl van nu. Een @ met een schuin afgesneden letter erin zoals het logo van elke EDM DJ. Of de branding director van de Eredivisie heeft totaal geen idee welke kant ze op willen of Dog and Pony had totaal geen idee wat te maken en dus hebben ze de mediaan van de designtrend van dit moment maar genomen. Enige leuke vind ik de schuine kleurvlakken omdat dat nog iets met voetbal te maken heeft. Sorry iedereen, slechts een 3!
3
D E S I G N E R S
Tom Dorresteijn, CEO Studio Dumbar: In voetbal is emotie verschrikkelijk belangrijk. Daar moet je qua vormgeving natuurlijk niet op vol volume in meegaan, maar dit nieuwe logo is in alles het tegenovergestelde: kil, afstandelijk, abstract, technisch; eerder het logo van een tech start-up die zich rolbevestigend gedraagt, dan het symbool voor de Eredivisie. Natuurlijk gaan we wennen aan dit beeld en vindt het zijn plek wel, maar dat komt dan meer door onze verbondenheid met voetbal dan door dit logo.
5
Alef de Jong, founder/creatief strateeg Wunder: Voetbal beroert. Of je nu naar de wedstrijden gaat met je zoon, vrienden of zakenrelaties, het houdt je gevangen en zuigt je aandacht op. Je dompelt je even helemaal onder in de emoties van het spel. De spelers zijn helden met een verhaal. Voetbal is emotie en dat is wat dit logo nu net niet heeft. Het is clean, helder en krachtig, maar ook saai, simpel en ééndimensionaal. Het zorgt voor herkenning, maar vertelt geen verhaal. Het laat de rijke geschiedenis of energie van het spel niet zien. Jammer.
4
Stefan Pangratz, design director VBAT: In het algemeen is de voetbalwereld wat betreft identiteiten conservatief, met als goede uitzondering de in 2016 gepresenteerde nieuwe stijl van Juventus. Daar is het goed gelukt de ziel, traditie en emotie van de club naar het heden te vertalen. Sport is emotie, dynamiek en plezier en dat moet wat mij betreft in een identiteit terug te zien zijn. Kijk naar het prachtige logo van de Olympische Spelen in Rio of het F1-logo. Zij slagen allebei erin de essentie van het event te communiceren. Wat mij betreft haalt de nieuwe identiteit van de eredivisie de Champions League niet, maar misschien wel de Europa League. Het is te hard en technisch uitgevallen. Ik mis de emotie van deze prachtige sport en hoop dat dat in de verdere visuele taal nog terugkomt.
4
Claire Parker, executive creative director Design Bridge: I know I always talk about brand story telling and truths that are expressed in a unique meaningful way. Well I’m afraid that’s what I’m going to have to say again here. How is it strong and iconic? How is it representative of the passion and pace of the sport? Or indeed just the sport in general? I’m afraid I don’t buy into a football pitch turning diagonally to justify the distinctive slice through, that all feels post rationalised. Is it minimal? Yes, but where is the meaning, where is the pride and passion in the beautiful game? Pairing things back means in this case that less is - just less. I wish I could be more positive, however it simply lacks the energy or supporting visual language to justify being so minimal. It doesn't have the authority, dynamism or stature that you would expect with this level of National football. And Why? Because it fails to engage as their is no meaningful, authentic story at its heart.
3
Roel Stavorinus, zelfstandig design- en communicatiestrateeg: Dat oude logo van de Eredivisie kon misschien wel een opfrisbeurt gebruiken, maar het had wel karakter, er sprak plezier uit. Bij het nieuwe logo heb ik een sterke associatie met e-commerce. Het is prima ontworpen, het ziet er strak uit, maar ik mis de lol en het sociale karakter van voetbal. Het is een bedrijf geworden. In de toepassingen wordt het wel beter. Het logo werkt mooi met de kleurvlakken en blijft overeind staan naast de boude typografie. Het is verder een lastige case. Waar heeft dit logo een functie, met wie concurreert het en wie moet het aanspreken? Het lijkt erop dat de Eredivisie zich niet op het publiek richt, maar op professionele partijen. Het nieuwe logo van de Engelse premier league vind ik dan veel beter geslaagd. Dat is ook strak, maar met trots en emotie. Een club met zo’n logo, daar wil je wel bij horen.
6
Reactie Dog and Pony
‘De pay-off “Ons voetbal” zegt het al: voetbal is van iedereen en iedereen heeft er een mening over, maar we blijven zelfverzekerd. Juist de in deze reacties zo geroemde identities van Juventus en de Premier League werden bij introductie op een vergelijkbare manier ontvangen door de designcommunity in Engeland en Italië en kijk ze nu eens shinen!
Onze logo’s vertellen geen verhalen; we nailen een mentaliteit. In het geval van de Eredivisie: Iconisch. Krachtig. Dynamisch. Emotie zit in alle content van de Eredivisie en heeft daardoor een prominente plaats in binnen de visuele identiteit.
De introductie van een nieuwe visuele identiteit zien wij nadrukkelijk als het startpunt van een nieuw merk. We hebben de basis gelegd van waaruit het merk de komende jaren in de volledige breedte uitgebouwd wordt. Tom van Studio Dumbar heeft gelijk: eraan wennen zullen jullie, en misschien, op den duur, zullen jullie er ook een beetje van gaan houden.’
Pol van Haren
Founder Dog and Pony
Eerder beoordeelde designs:
Zaans Medisch Centrum door Silo
Boomsma Gin
Jozo door Brandnew
AH to go-app door Studio Kraftwerk
Organto door SuperRebel
Lowlands door Fabrique
New Dutch Legacy-gin door Brum
Seepje door Flex/Design
Nada Door ProudDesign
Hortus Botanic Guardians door Koeweiden Postma
Gkazas door Today
Côte d’Or door Design Bridge
Kodak
Eternal Oceans (concept) door Anthem
Ahold Delhaize
Kamphuisen Siroopwafels door OD
Prophecy door VBAT
Dettol
Robeco SummerNights
Brouwers
Nemo
Conimex
Royal FloraHolland
Rood Met Zwarte Stippen
I sea pasta
Melkweg
Hooghoudt
De Wijndragers
Ahoy
Pluggerz
Appelsientje
Ziggo Sport
TomTom Bandit
Holland Master Kazen
Bols Vodka
Luxor
Cacao Barry
Google
Etos huismerk kruidentheecollectie
Coca-Cola
Riscos vis in blik
CliniClowns
Vivera
Spaarne Gasthuis
Ranja
Spotify
Senseo
ING
Aviko
Transavia
Dorset Cereals
Nationaal Militair Museum
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- G-Star en Museum Rembrandthuis... 31-10-2024
- Suite702 creëert kunstige campagne... 28-10-2024
- BNO lanceert mission statement AI25-10-2024
- Nathalie van Sasse van Ysselt is... 20-10-2024
- Opvallers lanceert Inpakservice17-10-2024
- Xpeng mobiliteitspartner DDW 2024 17-10-2024